top of page

De reis van Kuyichi begon in Peru, 2000. De oprichters van dit merk onderzochten de katoenindustrie. Zij schrokken van de vervuilende praktijken die zij zagen. Er was een alternatief: biologisch katoen.

Het meest gedragen katoenen kledingstuk is een spijkerbroek. Kuyichi startte daarom met het maken van 100% organic denim: spijkerbroeken van biologisch, GOTS-gecertificeerd katoen. 

 

Verwassen jeans
Veel modieuze jeans hebben een wassing of gebleekte stukken. “Normale” spijkerbroeken worden hiervoor veel gewassen. Vaak wordt er ook nog gewerkt met bleekmiddelen. Dit kost ontzettend veel water en schadelijke stoffen. Kuyichi bewerkt hun jeans met een speciale lazer. Zo is er geen water en geen chemisch bleekmiddel nodig!

Indigo: de blauwe spijkerbroek
De traditionele blauwe spijkerbroek wordt geverfd met Indigo. Natuurlijke Indigo is duur in gebruik. In de negentiende eeuw is er een goedkope, synthetische, maar vervuilende variant ontwikkeld. Kuyichi is de natuurlijke Indigo weer gaan gebruiken. Zo wordt de stof, wassing én kleur ecologisch verantwoord geproduceerd!


Kuyichi’s Missie
De naam ‘Kuyichi’ komt van de Peruaanse Regenbooggod Kuyichi. Volgens de volksverhalen voorziet hij de wereld van pracht, praal en kleur. Kuyichi Pure Goods wil de wereld een stukje mooier maken, zoals de Regenbooggod deed.

Leuk weetje: Floortje Dessing is mede-eigenaar van Kuyichi!

bottom of page